Культура

Кров жертв Голодомору на новорічній ялинці. Відомий бренд звинуватили в естетизації геноциду

На сторінці бренда в Instagram указано, що набір прикрас, який коштує 3,9 тис. грн, має постати як «символ стійкості й нерозривного зв’язку між поколіннями».

«Це історія українського минулого – часу, коли навіть жменя зерна могла стати причиною переслідування. Воно нагадує, що українці завжди боролися за життя, шануючи землю, працю і спадок поколінь», – зазначено в описі прикрас.

У мережі на таку ідею одразу вилилося чимало критики. Зокрема, спеціалістка з маркетингу Софія у Threads зазначила, що маємо ситуацію, коли культурний символ із травматичним змістом потрапив у комерційний формат декору.

«Символ з історичною травмою не можна перетворювати на «ялинкову прикрасу». Адже згорілий колосок – це не про незламність. Це трагедія, смерть, голод, репресії. Колосок у 1930-х – не естетичний елемент. Це був маркер виживання, за який могли вбити. Перетворити це на «сувенір для свят» дорівнює тривіалізації геноциду», – прокоментувала вона вироби.

Спеціалістка з маркетингу заявила, що в її сфері є правило – «трагедія не може бути естетизована для комерційного продукту».

«Естетизація трагедії – це завжди програш, – додала вона. – Ми живемо в моменті, коли українці знову переживають смерть, втрати, геноцид – фізично й щодня».

Не пройшла повз скандал і генеральна директорка Національного музею Голодомору-геноциду Леся Гасиджак, яка у Facebook обурилася ідеєю таких «ялинкових прикрас».

«Закон про п’ять колосків» – народна назва репресивної постанови «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперації і зміцнення суспільної (соціалістичної) власності», прийнятої 7 серпня 1932 року, – вказала експертка. – Згідно з нею як покарання за так зване розкрадання колгоспного й кооперативного майна внормовувалося застосовувати розстріл із конфіскацією всього майна, а за пом’якшуючих обставин – позбавлення волі щонайменше на 10 років».

Гасиджак додала, що, за даними УІНП, «за неповні п’ять місяців за цією постановою засуджено 54 645 осіб. Із них 2110 – до страти».

«Люди добрі, що з вами? Невже ви живете настільки в іншій реальності? Невже ви бодай рамково не знаєте основу основ – історію цієї країни, у якій живете, і невже словосполучення «п’ять колосків» не проявляється стійким образом у ваших головах? Ви справді повісите це на ялинку?» – написала директорка музею Голодомору-геноциду.

Колектив бренда після резонансу вийшов у мережу 23 листопада із заявою.

«Дослуховуючись до думки громадськості, ми прибираємо з продажу дану серію прикрас», – підкреслив бренд в Instagram Stories.

Кров жертв Голодомору на новорічній ялинці. Відомий бренд звинуватили в естетизації геноциду фото 1 Скріншот: bevza / Instagram

Контекст

Голодомор 1932–1933 років – масовий голод, який призвів до багатомільйонних людських жертв у сільській місцевості на території Української РСР. На сайті музею Голодомору зазначено, що загальна кількість померлих через голод у ті роки сягнула 7 млн людей. Голодомор сприймають як акт геноциду українського народу, інспірований урядом СРСР. Днем пам’яті жертв Голодомору є четверта субота листопада.

2016 року Верховна Рада України звернулася до демократичних держав із проханням визнати Голодомор 1932–1933 років геноцидом українського народу.

Adblock test (Why?)

Схожі статті

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Back to top button